مقالات

پل چوبی- یک سازه یک هنر یک دنیا حرف

پل چوبی- یک سازه یک هنر یک دنیا حرف

پل چوبی

اولین مصالحی که در قدیم برای استفاده در ساخت پل ها انسان ها از آن استفاده می کردند ، چوب می باشد .

اگرچه امروزه و در قرن حاضر استفاده از مصالح بتنی و فولادی در صنعت پل سازی به جای چوب استفاده می شد ولی می توان گفت چوب هنوز هم یکی از موادی می باشد که در ساخت پل ها کاربرد فراوانی دارد.

در آمریکا در حدود ۱۰ درصد پل های بزرگ در ساخت آن ها از چوب استفاده شده است و این آمار همچنان رو به افزایش است .

جالب است بدانید که در آمریکا ، ریل های راه آهن را نیز از تیرهای چوبی ساخته اند .

با توجه به این موارد ، کشورهای دیگری نظیر ژاپن ، کانادا ، بریتانیا و مانند این ها از ایده استفاده از چوب در ساخت پل ها بهره گرفته اند .

خانه چوبی - سازه های چوبی - سازه چوبی ساختمان - پیام ساختمان

در ساخت پل ها به خاصیت های مهمی از چوب توجه می شود که عبارتند از مقاومت طبیعی چوب ، سبک بودن و جذب انرژی که در ساخت پل ها موثر هستند .

همچنین این عنصر طبیعی دارای قابلیت تحمل بارهای اضافی وارد بر آن می باشد، بدون اینکه آسیب جدی به چوب وارد شود . باید بدانید که چوب ها بر خلاف آنچه تصور می کنید ، مصالح مقاومی هستند که در برابر آتش از خود مقاومت نشان می دهند .

برای ساخت پل ، اگر به دنبال این هستید که از نظر اقتصادی به صرفه باشد چوب گزینه بهتری است. حتی بدون اینکه هزینه های نگهداری و … را نیز در نظر بگیرید .

اجرای آن نیز در تمامی شرایط آب و هوایی قابل انجام است . چون که چوب یخ نمی زند و در برابر آب شدن یخ بر بروی آن نیز به آن خدشه ای وارد نمی شود.

پل هایی که با چوب ساخته می شوند برای اجرای آن تجهیزات پیچیده و همچنین افراد متخصص نیاز ندارد و با کم ترین امکانات قابل اجرا هستند .

ضمنا استفاده از پل های چوبی در شهر ها و یا راه های ارتباطی زیبایی دوچندانی به محیط اطراف خود می دهد .
باور عموم مردم این است که سازه هایی که با استفاده از چوب ساخته می شوند ، به علت نفوذ حشرات دارای عمر کمی هستند در حالی که اگر چوب ها فرآوری شوند و در آن از مواد محافظت چوب استفاده شود، عمر آن ها بیشتر می شود که به عنوان مثال آن را در ساخت ویلا چوبی خواهید دید.

زیباترین سازه‌های چوبی جهان - استفاده از چوب در دکوراسیون - پل چوبی آناکلیا


یک مثال از پل چوبی

یکی از جاذبه های مهمی که در کشور اسپانیا قرار دارد پل فوق العاده زیبای چوبی به نام پاراسول قرار دارد که بازدید های زیادی در طول ایام سال از آن می شود .

نام دیگر این پل پلازا دلا انکارناسیون می باشد معنی اسم این پل سایبان های بزرگ می باشد . سازنده این پل در نظر داشت تا با اجرای این پروژه بزرگترین پل چوبی دنیا را بسازد . این پل در شهر سویا قرار دارد .

شکلی که برای طراحی و اجرای این پل در نظر گرفته شده بود ، به صورت قارچ های بزرگی طراحی شده است که زیبایی فوق العاده ای دارد . ارتفاع این پل بزرگ و زیبای چوبی حدود ۲۹ متر است که اگر وارد آن شوید با پیچ و خم های فراوانی روبرو می شوید که به هم ارتباط دارند و بازدید کنندگان با دیدن این مسیرهای چوبی زیبا هیجان زده می شوند .

سایبان مترو پل اسپانیا ;بزرگترین سازه چوبی جهان - هنر و معماری

پل چوبی پاراسول از ۴ طبقه تشکیل شده است که امکان بازدید هر ۴ طبقه آن برای بازدیدکنندگان و توریست ها فراهم شده است . چوب استفاده شده در این پل از نوع درختان بو و فیکوس است که ترکیب آن ها با هم باعث ایجاد این سازه چوبی زیبا و جذاب شده است .
دلیل اینکه این پل چوبی ساخته شد این بود که مراکز خرید و رستوران های متعددی در این شهر وجود داشت تا علاوه بر این که مردم به این مکان ها مراجعه می کنند به دیدن این پل زیبا بروند تا اوقات فراغت خود را نیز در آن جا بگذرانند .

 

زمان اجرای این پروژه در حدود ۷ سال طول کشید و هر گردشگری با بالا رفتن از این مکان می توان تمامی شهر را در زیر پای خود احساس کند .

سایبان مترو پل اسپانیا ;بزرگترین سازه چوبی جهان


پل چوبي، انتخاب طبيعي

مقاومت چوب، وزن کم آن و قابليت جذب انرژي آن، دقيقاً خصوصياتي است که در ساخت پل به دنبال آن هستيم.

چوب داراي قابليت تحمل اضافه‌بارهاي کوتاه مدت بدون ديدن کوچکترين آسيب است.

بر خلاف تصور عموم، قطعات بزرگ چوبي مقاومت بسيار خوبي در برابر آتش نشان مي‌دهند تا حدي که همپا و حتي مقاوم‌تر از ساير مصالح است.
از نقطه نظر اقتصادي چه با در نظر گرفتن هزينه‌هاي اوليه و ساخت و چه با در نظر گرفتن هزينه‌هاي نگهداري، چوب بسيار باصرفه‌تر است. اجراي پل چوبي در هر شرايط جوي بدون آسيب به مصالح در هر شرايط جوي امکانپذير است.

چوب بر اثر يخ‌زدن و آب شدن‌هاي پياپي آسيب نمي‌بيند و در برابر زيان‌ها و عوارض جانبي استفاده از ضديخ‌ها که بر ساير انواع پل تاثيرمي‌گذارد مقاوم است.

پل های چوبی پارک میرا کانیون، کانادا - کجارو


پل‌هاي چوبي نياز به تجهيزات خاصي براي نصب ندارند و همچنين مي‌توانند بدون نياز به افراد متخصص و ماهر اجرا شوند. علاوه بر اين ظاهر زيبا و دلپسند مخصوصاً در محيط‌هاي طبيعي دارند
اين باور اشتباه که سازه هاي چوبي عمر کمي دارند، کاربرد چوب را به عنوان مصالح ساختماني کاهش داده است. اگرچه چوب در شرايط خاص در برابر حمله حشرات موذي استعداد تخريب بالايي دارد، ولي اگر در برابر رطوبت محافظت گردد عمر بسيار طولاني پيدا میکند.

بسياري از پل‌هاي ساخته شده در قرن نوزدهم بيش از صد سال عمر مفيد دارند. چون از قرار گرفتن آنها در معرض عوامل مخرب جلوگيري شده بود. اما در کاربردهاي امروزي، پوشيده کردن پل چندان عملي و اقتصادي نيست. اما استفاده از نگهدارنده‌ها، دوام چوب را در پل‌هاي نمايان (exposed) افزايش مي‌دهد.

استفاده از تک نيک‌هاي مدرن و مواد نگهدارنده شيميايي مي‌توانند دوام چوب را به 50 سال يا حتي بيشتر برسانند. علاوه بر اين چوب‌هاي پرداخت شده با مواد نگهدارنده نياز به رنگ ندارند .

دانلود عکس پل چوبی | پرشین گراف


ساختن پل‌هاي چوبي، انتخابي عملي و اقتصادي

باور اشتباه ديگر درباره چوب به عنوان مصالح يک پل آن است که کاربرد آن محدود به سازه‌هاي کوچک و کم اهميت است. اين باور شايد ناشي از آن است که چوب‌هاي با مصارف تجاري ابعاد محدودي دارند و معمولا پيش از اينکه درخت به حداکثر ابعاد خود برسد بريده مي‌شود.

اگرچه قطر چوب محدود به تنه بريده درخت است اما ظهور چوب glued-laminated مشهور به glulam در حدود چهل سال پيش، دست طراحان را از نظر ابعاد باز گذاشت .
گلولام که پرکاربردترين چوب مدرن است با متصل کردن لايه‌ها يا تخته‌هاي بريده شده چوب به هم با چسب‌هاي ساختماني ضد آب توليد مي‌شود.

بنابراين قطعات گلولام از نظر طول، عرض و ضخامت تقريباً نامحدود هستند و از نظر شکل متنوع‌اند.

گلولام از نقطه نظر طراحي سازه‌ها، مقاومت بيشتري نسبت به تنه بريده درخت دارد و امکان استفاده حداکثر از منابع چوب و کمترين پرت را دارد چرا که اجازه مي‌دهد اعضاي عظيم سازه‌اي از قطعات کوچکتر چوب ساخته شوند.

پيشرفت تکنولوژي ورقه کردن چوب طي چهار دهه گذشته تناسب و کارايي چوب را در پل‌هاي بزرگراه‌هاي مدرن افزايش داده است.

طولانی ترین پل های معلق جهان و خاورمیانه | گروه مهندس پلاس


پرداخت چوب براي ساخت پل چوبي مستحکم

براي بيش از 70 سال نگهدارنده‌اي به نام آرسنات مس کُرُم‌دار يا cca براي طيف گسترده‌اي از محصولات چوبي استفاده شده است و به عنوان عمده‌ترين نگهدارند چوب در امريکا و ساير کشورهاي جهان براي ساخت صدها سازه از سکوها و پاسيوها گرفته تا ساختمان‌هاي با قاب چوبي و سازه‌هاي دريايي.

البته اين برتري چندان هم بي‌دردسر بدست نيامد. در دهه 70 گروه‌هاي محيط زيستي بر سلامت کارگران مشغول به کار در صنعت نگهدارنده‌هاي چوب تاکيد بسياري داشتند و در دهه 80 اثرات زيست‌محيطي چوب‌هاي پرداخت‌شده با cca را زير سوال بردند.

اما در همان دهه سازمان‌ حفاظت محيط زيست امريکا پي برد که فوايد آن بسيار بيشتر از خطرات احتمالي اي است که به نظر مي‌آيد. سپس در دهه 90 فشارها بر مصرف خود cca وارد شد و در سال 2002 نام آنرا از cca به epa تغيير دادند و در سال 2004 نسل جديدي از نگهدارنده‌ها را به منظور پرداخت چوب‌هاي غير صنعتي توليد نمودند .

8 Stunning Vermont Covered Bridges You Must See in 2020


پل چوبی دکوری و کاربردی

طرح های بسیار زیادی را می توان بر روی چوب ایجاد کرد و اشکال متنوع می توان با چوب درست کرد.

خلاقیت با چوب یک هنر بسیار کاربردی می باشد که می توان از آن در تولید وسایل چوبی زیبا و متمایز برای استفاده در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.
چوب خاصیت شگفت انگیزی در ایجاد آرامش و احساس نشاط دارد و موجب تقویت مهارت و خلاقیت های درونی فرد هنرمند می گردد.
امروزه خلاقیت با چوب یک هنر سرگرم کننده است که برای ساختن مبلمان و وسایل منزل و همچنین تزیینات داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.
خلاقیت با چوب یک فعالیت لذت بخش می باشد که با کسب مهارت در آن علاوه برتولید محصولات چوبی بسیار زیبا و بی نظیر

می تواند انگیزه و نشاط فردی را برای شما به ارمغان بیاورد.

پل می‌تواند تغییر بزرگی در شمایل باغ به وجود بیاورد. می‌توانید پل مورد نظر خود را در کنار حوضچه نصب کنید. استفاده از نرده هم به زیبایی آن می‌افزاید. تقریباً می‌توان گفت ایجاد یک پل در باغ بزرگ از ضروریات طراحی خارجی (منظر) است. شما می‌توانید از پل برای زیبایی باغتان استفاده کنید یا اینکه از آن به‌عنوان یک بخش کاربردی بهره ببرید.

معمولاً این بخش از دکوراسیون در قسمت‌هایی به کار می‌روی که آب در جریان باشد، اما می‌توان برای اتصال دو بخش ناهموار هم از پل استفاده کرد.

Wooden Bridge Wallpapers - Top Free Wooden Bridge Backgrounds - WallpaperAccess


برای نصب پل چوبی دکوری وکاربردی باید به این نکات توجه داشت:

  • حتماً چوب مورد نظر را عایق بندی کنید تا از رطوبت در امان بماند.
  • نقاطی که در اثر رفت و آمد به پل فشار وارد می‌کند را کاملاً مهار نمایید.
  • محل چسبیدن دو سر پل به زمین را که فشار وارده را تحمل می‌کند کاملاً بکوبید تا به مرور زمان پل در زمین نشست ننماید.
  • اگر پل از رود عمیق عبور می‌کند حتماً دو طرف آن را با نرده پوشش دهید تا به کودکانتان آسیب نرسد.
  • از آنجایی که معمولاً در محیط رو باز و در برابر سرما و گرما و رطوبت و آفتاب قرار می‌گیرد، شما باید از مصالح مناسب برای ساخت پل استفاده کنید. از چوب درختان سرو، کاج، ساج؛ ماموت استفاده کنید.
  • معمولاً پل‌ها ۱ متر عرض دارند و ساخت پل به‌صورت قوسی به شما پیشنهاد می‌شود.

طراحی و ساخت پل چوبی برای ویلا و حیاط منزل | روستیک ایران


اگر باغچه ای در اختیار دارید می توانید با ایده ها گوناگونی که وجود دارد زیباترین باغچه را داشته باشید. اهمیت رسیدگی و زینت دادن باغ به اندازه ی طراحی داخلی خانه موثر و مهم است.

مخصوصا برای کسانی که قصد فروش خانه ی خود را دارند. زیرا بسیار زیاد توجه ی مشتری را به خود جلب می کند. خاصیت باغ و گیاهان این است که حس خوبی از آن ها بگیریم و زینت دهنده ی فضای خانه باشند.

یکی از وسایلی که می توانید در باغچه ی خود بگذارید که آن را تبدیل به یک باغ رویایی و محل بسیار زیبایی برای عکاسی کنید، پل های کوچک چوبی است که جنبه ی تزئینی دارند و برای محوطه ی خانه ی شما انتخاب فوق العاده ای هستند. وجود پل در باغچه ی کوچکتان حس بودن در میان جنگل را می دهد و طبیعت بکر را به خانه تان می آورد.

صداقت نيوز | پل چوبی

این تصور که حتما باید در حیاط جوی داشت تا روی آن پل ساخته شود بسیار نادرست است. این پل ها صرفا جنبه ی زینتی دارند و حال و هوای رمانتیکی به فضای باغچه می دهند.  نحوه ی چیدن این پل های کوچک چوبی می تواند فاصله ی بین درب اصلی تا درب ورودی ساختمان را بسیار چشمگیر و جذاب کند و این مسیر را از آن حالتی که همیشه در همه ی خانه ها می بینیم خارج کند.

از این پل ها هم در خانه هایی که در حیاط جوی آب دارند می توان استفاده کرد و هم زینت بخش باغچه هایی است که فاقد جوی آب هستند. مسلماً همه پل ها برای عبور و مرور نیستند. نمونه های کوچک تر را می توان صرفاً به عنوان وسایل تزئینی برای جلوه دادن به باغ یا یک نهر کوچک استفاده کرد.

شما می توانید از این پل های خلاقانه و زیبا که در باغ های مجلل واقع شده اند، الهام بگیرید.


انواع پل چوبی دکوری وکاربردی

 

  1. مدل پل پیاده روی مینیاتوری

در حالی که این پل طول و عرض بسیار کوچک برای راه رفتن روی آن دارد، اما جلوه ی بسیار خیره کننده ای به این باغ سرسبز می بخشد. تمام جزئیات به کار رفته در آن کامل و عالی است  از جمله سنگ مسطح در زیر آن، صداهایی که از درون باغ شنیده می شود همه و همه آرامش بخش هستند.

آشنایی با پل چوبی باغ , ساخت پل چوبی مناسب حیاط و فضای سبز

  1. مدل پل پیاده روی روستیک

نهر توسط پل چوبی ساده ای با طاقچه های ساخته شده در نیمه و در کنار یکدیگر قرار گرفته در زیر آن خود نمایی می کند. سنگ های پله ای از کنار پل و از میان بقیه باغ عبور می کنند.

آشنایی با پل چوبی باغ , ساخت پل چوبی مناسب حیاط و فضای سبز

  1. پل تلفیقی از چوب و سنگ

این پل از یک نهر کم عمق  عبور می کند و دو مسیر سنگی و خاکی را به هم متصل می کند. هر مسیر به شدت توسط درختان بلند و سرخس ها پر شده است. چوب طبیعی نرده ها با پایه سنگی ضخیم پل تضاد زیبایی به وجود آورده است.

آشنایی با پل چوبی باغ , ساخت پل چوبی مناسب حیاط و فضای سبز

  1. پل شناور از جنس چوب سرو به همراه طناب

برای یک نهر بسیار عمیق تر، انتخاب یک پل شناور می تواند یک منظره ی عالی برای باغ شما باشد. دستگیره های طناب به این احساس رویایی از ایستادن روی این پل شناور می افزاید. افزودن گیاهانی با گلدان به پله ها، روش عالی دیگری برای افزودن فضای سبز به هر ساختار بزرگ و چوبی است.

آشنایی با پل چوبی باغ , ساخت پل چوبی مناسب حیاط و فضای سبز

  1. پل چوبی شناور ساده

در باغ هایی که آب زیادی دارند، پل های شناور یک ضرورت است. باید یک مدل محکم و عریض را انتخاب کنید. خطوط تمیز و واضح این پل به آن ظرافت بخشیده است. تخته سنگ های بزرگ در مرکز حوضچه به زیبایی پل و منظره کمک بزرگی کرده است.

آشنایی با پل چوبی باغ , ساخت پل چوبی مناسب حیاط و فضای سبز

  1. پل مدل چرخ واگنی روستیک

این پل محکم اما روستیک از یک کانال دست ساز از طریق یک باغ مسکونی عبور می کند. منحنی نرم نرده ها شبیه به یک چرخ واگن است اما در هر دو طرف پل فانوس های سنتی ژاپنی با سنگ های سنتی قرار دارد که باعث می شود یک منظره ی چشم نواز به وجود آید.

آشنایی با پل چوبی باغ , ساخت پل چوبی مناسب حیاط و فضای سبز

  1. پل قوسی با تلفیقی از آهن و چوب

یک پل قوسی چوبی زیبا و تزئین شده با گل های کوچک اما پر رنگ و قرارگرفته روی پوششی از چمن به فضای باغ را به مانند کشور های انگلیسی می کند. زیبا، محکم و با شکوه!

آشنایی با پل چوبی باغ , ساخت پل چوبی مناسب حیاط و فضای سبز

  1. پل چوبی روستیک بر روی مرداب

یک حوضچه بزرگ و بادگیر و رودخانه از طریق این باغ گسترده و دو علفزار بزرگ پر از آرایه های سرسبز از شکوفه های رنگی جدا شده است. یک پل چوبی روستیک گسترده، با یک مسیر خاکی که به مناطق دیگر باغ منتهی می شود.

عکس پل چوبی ساخته شده روی مرداب

  1. پل چوبی با مسیر برجسته

شاهد یکی دیگر از صحنه های باغ با یک نهر کوچک که از وسط عبور می کند و یک پل زیبا بر روی آن هستیم. یک مسیر خاکی پس از عبور از پل چوبی ساده، در سه جهت امتداد دارد که یکی از آن ها به یک منطقه با درختان سرسبز و بوته های گل منتهی می شود.

عکس پل چوبی ساخته شده روی مرداب

  1. پل چوبی زیبا

این پل کاملاً زیبا با تزئینات فلزی ظریف و نازک در انتهای هر نرده در این طبیعت خود نمایی می کند. هر بخش از نرده ها با یک سبد آویز باورنکردنی تزئین شده است.

عکس پل چوبی ساخته شده روی مرداب

  1. پل ورودی باغ با نرده های زینتی

با ورود به باغ این خانه دوست داشتنی، میهمانان با مسیری از سنگ فرش سنگی که به سمت یک حوضچه کوچک منتهی می شود، استقبال می شوند. در هر دو طرف پل نرده های تزئینی از آهن فرفورژه وجود دارد که بسیار زیبا هستند.

  1. پل قوسی ییلاقی

رودخانه ای آرام در حال حرکت در زیر این پل علاوه بر درختان سرسبز اطراف پل و مسیرها، منظره زیبایی را نیز ایجاد می کند. تخته سنگها و مسیرهای سنگفرش فضای جو قدیمی را به ذهن متبادر می کند. با قدم زدن در این مسیر، ممکن است احساس کنید که خیلی وقت است که روی آن در حال قدم زدن هستید.

عکس پل چوبی

  1. پل قرمز ساده

این پل ساده دارای تزئینات کمی است، اما با رنگ قرمز مبهم رنگ آمیزی شده است و باعث می شود در مقابل نی و سایر چمن های ضخیم علفزار رنگ قرمز آن خود نمایی کند. رنگ قرمز پل در سطح شیشه ای مانند برکه منعکس می شود.

عکس پل چوبی ساخته شده روی مرداب

  1. پل کنده کاری شده

این پل ممکن است تا حدودی مانند مسیر فرعی احساس شود بدون هیچ شکافی در مسیر. نمای کنده کاری شده از نرده ها کمی فضای گرمسیری را به طرح پل اضافه می کند. این پل درست در مرکز ترکیب کاملی از گل های گرمسیری، درختان و درختچه ها و وسایل نوری قرار دارد.

عکس پل چوبی ساخته شده روی برکه و استخر

  1. پل چوبی دکوراتیو

تمام پل ها به منظور عبور از روی آن ها ساخته نمی شوند. این پل چوبی کوچک به عنوان یک قطعه تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد و یک تندیس پسر بچه کوچک که پاهای خود را روی آب آویزان کرده است،  روی آن قرار گرفته است. آسیاب بادی، آبشار و سایر مجسمه های کوچک این منظره را ستودنی می کنند. این پل کوچک این فضا را تبدیل به فضایی کاملاً مجلل و مناسب برای یک باغچه مسکونی در حیاط خلوت کوچک می کند.

عکس پل چوبی

امیدواریم این مقاله مورد استفاده عزیزان قرار گرفته و مطالب آن توانسته باشد، به بخشی از اطلاعات شما در زمینه چوب و صنعت چوب و پل های چوبی دکوری افزوده باشد.

شما میتوانید درخواست های خود را از طریق فرم سفارش ویا تماس با فروشگاه ارسال بفرمایید.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *