مقالات

مهمترین نکات درخرید لانه پرندگان

نکات مهمی که باید درهنگام خرید لانه پرندگان درنظر بگیرید

اکثر پرندگان نیاز به لانه داشته و قبل از شروع فصل جفت گیری شروع به لانه سازی می کنند.

لانه سازی یک رفتار غریزی می باشد.

پرندگانی که در طبیعت هستند و زندگی مستقلی از انسان ها دارند از مواد موجود در محیط اطراف خود مثل خرده چوب ها، پوسته ی درختان و گلها برای لانه سازی استفاده می کنند.

اما برای پرندگان زینتی که زندگی مستقل و آزاد ندارند، بایستی ما لانه آماده کنیم. خرید لانه و قفس استاندارد یکی از دغدغه های پرورش دهندگان بوده است.


لانه پرنده چه کاربردی برای پرنده دارد؟مهمترین نکات درخرید لانه پرندگان

لانه های پرندگان مکانی برای نگهداری و تخم گذاری پرندگان می باشد.

همچنین در لانه ها از جوجه هایی که هنوز به بلوغ نرسیده اند نگهداری می شود و در زمان مناسب از لانه خارج می شوند. تمام پرندگانی نیاز به لانه دارند چه آن هایی که در آپارتمان و باغ ها هستند و چه آن هایی که در طبیعت آزاد و رها هستند.

این لانه ها در طرح ها و اندازه های متنوعی ساخته می شوند. همچنین موادی که در ساخت لانه ها استفاده می شوند بسیار متنوع است ولی لانه چوبی پرندگان بیشترین کاربرد را دارد.

**********(لانه چوبی دوبلکس پرندگان)**********


یک لانه پرندگان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همانطور که شرایط زندگی برای انسان باید به خوبی فراهم باشد تا احساس آرامش و شادابی کند، برای پرندگان و حیوانات خانگی نیز این قضیه نیز حکم می کند.

چرا که لانه باید از شرایط مطلوبی برخوردار باشد تا پرنده آن را پذیرفته و دچار ناراحتی عصبی و بیماری نگردد.

  1. طوطی سانان اغلب عادت به جویدن و خوردن آشیانه خود، قبل و بعد از جفت گیری دارند. باید سعی شود جنس چوب آشیانه به نحوی باشد تا پرنده قادر به انجام این کار نباشد.
  2. دقت کنید دیواره های آشیانه توسط چوب روکش دار پوشانده نشده باشد. چرا که این نوع چوب از تهویه هوا درون لانه جلوگیری کرده و باعث می شود در طول تابستان هوای درون لانه دَم کند؛ رطوبتی گردد و در زمستان سرد باشد. در نتیجه بهتر است دیواره های آشیانه از جنس چوب خام و بدون روکش تهیه شده باشد.
  3. تهویه مناسب هوا و نگهداری بهتر تخمها، توسط پوشالهای درون لانه صورت می گیرد.
  4. پوشال از شکستن تخم ها جلوگیری می کند و باعث تعادل دما در تخم ها می شود.
  5. وجود پوشال درون لانه یک امر مهم و ضروری است. پوشال باعث می گردد، جوجه درون لانه سر نخورد و دچار شکستگی پا و یا لگن نگردد.
  6. باید به این نکته توجه کرد که متناسب با نوع و جثه پرنده پوشال درون لانه قرار داده شود. به عنوان مثال: جهت نگهداری عروس هلندی باید حدود سه سانتیمتر پوشال درون لانه قرار داده شود.
  7. دقت کنید پوشال تهیه شده کاملا تمیز و دور از هر گونه پرنده ناقل بیماری باشد پوشال های آلوده به راحتی بیماری را به جوجه ها انتقال می دهند.
  8. سعی کنید جنس چوب و یا پوشال زیر پای جوجه ها را یک روز درمیان تعویض کنید جهت تعویض کاملا مراقب باشید تا پرنده دچار استرس نگردد همیشه یک کافی یدکی برای این کار در نظر داشته باشید.
  9. حتماً کف لانه از پوشال و یا چوب بستر لانه پر شده باشد. هر پوشال چوب مناسب لانه نیست و نباید دارای خاک اره باشد چرا که خاک اره مشکلات تنفسی در جفت و جوجه به وجود می آورد.
  10. باید دقت شود که پوشال ها عاری از هرگونه بوی خاص باشند زیرا موجب می شود تخم گذاری صورت نگیرد.

**********(خانه پرنده آویزی طرح استوانه ای)**********


مواردی که هنگام خرید لانه پرنده باید در نظر بگیریم

  1. لانه پرنده باید مناسب با جثه و غریزه ی آن پرنده و همچنین تعداد و اندازه ی تخم های آن پرنده باشد.
  2. استفاده از لانه برای پرنده بایستی راحت و بی درد سر باشد.
  3. قطر مناسب دهانه و فضای کافی لانه پرنده زمینه ی راحتی پرنده را فراهم می نماید.
  4. طراحی آشیانه پرنده بایستی به گونه ای باشد که دسترسی به سایر نقاط آن برای تخم ها و نظافت آن راحت باشد در غیر این صورت امکان رشد و تکثیر انواع باکتری و قارچ ها و … در لانه وجود.
  5. لانه بایستی استحکام لازم را داشته باشد تا پرنده در فصل جفت گیری دچار استرس نشود و همچنین عدم استحکام لانه سبب از بین رفتن تخم ها گردد.
  6. لانه پرنده بایستی تقعر کافی و یا جداره های محافظ باشد تا در حین بلند شدن پرنده از جای خود سبب غلتیدن تخم ها و بیرون افتادن آن ها نشود.مهمترین نکات درخرید لانه پرندگان
  7. قلاب یا گیره هایی که لانه پرنده را به جداره ی قفس متصل می کنند باید تحمل وزن پرنده و تخم ها را داشته تا دچار لرزش نشود و باعث ایجاد استرس در پرنده نگردد.
  8. جنس بدنه کالا می تواند در انواع پلاستیکی یا فلزی انتخاب شود که نکته مهم آن این است که قفس پرنده باید از کیفیت خوب و دوام پایدار برخوردار باشد. همچنین اگر تمایل دارید تا قفسی با جنس فلزی را تهیه کنید نیاز است تا حتما از یک لانه با جنس فلز ضد زنگ برای پرنده خود استفاده به عمل آورید.
  9. مورد دیگری که باید به آن دقت کنید فاصله میله های موجود در دیواره های لانه بوده که باید به نسبت اندازه پرنده انتخاب شوند.
  10. نکته دیگری که باید در هنگام خرید به آن دقت نمود، طرح یک لانه پرنده است. در حال حاضر در طرح های گوناگون در بازار موجود بوده که محبوب ترین آن ها قفس های مستطیل شکل هستند. البته اگر تمایل به خرید این نوع قفس ها ندارید می توانید با یک گشت و گذار داخل شهر خود مناسب ترین آن ها را خریداری کنید.
  11. در حال حاضر یک لانه ایده آل باید از امکانات جانبی مانند جا دانه ای، جا آبی، لانه برای پرنده و یک عدد تاب برای پرنده برخوردار باشد. همچنین محل قرار گیری دسته مورد دیگری است که باید به آن توجه نمود.
  12. هزینه خرید لانه بستگی به مواردی که در این مطلب عنوان گردید، دارد. بنابراین پیشنهاد می شود تا اقدام به تهیه یک قفس متناسب با ظاهر و اندازه پرنده خود کرده و زیاد قیمت را ملاک قرار ندهید.

 

 


جنس انواع لانه پرنده

استفاده از لانه پرنده چوبی و لانه پرنده پلاستیکی معمول تر است. لانه های فلزی علی رغم دوام فوق العاده استفاده نمی شود چرا که فلز عایق برودت و حرارت نبوده و به سرعت تأثیرات دمایی محیط را جذب می نماید. افزایش دما و افت شدید دما می تواند باعث آسیب به تخم ها شود.

البته برای طوطی سانان بهتر است از لانه های چوبی استفاده شود چون طوطی سانان اغلب عادت به جویدن لوازم اطراف خود داشته و بدین ترتیب لانه های نامرغوب پلاستیکی سبب مسمومیت آنها خواهند شد.

چنانچه به سلامت پرنده ی خود اهمیت می دهید بهتر است از لانه های چوبی که با استفاده از مواد درجه 1 و بازیافتی تهیه شده اند استفاده نمایید که محصولاتی از خود طبیعت هستند.

در این صورت سبب مسمومیت و ایجاد بیماری در پرنده نخواهید شد.

البته به این نکته نیز می توان اشاره نمود که لانه های پلاستیکی تهیه شده از مواد بازیافتی دوام مناسبی ندارد به همین دلیل امکان شکستن لانه پرنده و سقوط تخم های پرنده در این گونه لانه ها وجود دارد.

پس بهتر است در حین خرید لانه پرنده به این قبیل موارد نیز دقت داشته باشید.

**********(لانه های چوبی)**********


این لانه های چوبی هم مزایایی و هم معایبی دارند که به چند مورد اشاره شده است و به ترتیب آن ها را بررسی می کنیم.

مزایای لانه های چوبی

لانه های چوبی به علت نوع چوبی که برای ساخت این لانه ها استفاده می شوند، مزایایی دارند.مهمترین نکات درخرید لانه پرندگان

  1. مقاومت های بالایی هم در برابر رطوبت و هم در برابر هوا دارند.
  2. جلوه بسیار زیبایی هم ایجاد می کنند.
  3. رطوبت را جذب می کنند و از آلوده شدن پرندگان و جوجه ها جلوگیری می کنند.
  4. گرمای داخل لانه خارج نمی شود و ثابت است.
  5. در لانه های چوبی سوراخ و حفره ای وجود دارد که جای این حفره باعث می شود، جوجه ها از لانه به پایین نیفتند.
  6. فضای لانه بزرگ است.

معایب لانه های چوبی

  1. همه ما می دانیم که چوب محیطی برای رشد موریانه و شپشک و….. است. برای اینکه این موریانه ها و … به جوجه ها و پرندگان منتقل نشوند، از چوب هایی مانند ساج استفاده میکنند که البته بسیار پرهزینه و گران تمام میشود.  در برخی هم از رنگ و یا چسب چوب و …. برای کف و سطوح لانه استفاده می شوند تا از رشد این حشرات جلوگیری کنند. (این نکته حائز اهمیت است که در فروشگاه دیتاکس از رنگ روغن هایی برای چوب استفاده میشود که هم گیاهی و بدون ضرر است و هم مانع رشد حشرات موذی میشود. )
  2. این لانه ها را نمیتوان شست.
  3. برای اینکه چوب جویده و خراشیده نشود، بهتر است از پوشال های استفاده کرد.

(منابع متن: استوک تاپ و طوطی کالا)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *